Saturday, December 3, 2011

Bride's Maid Outfit - Material

Sehari selepas hunting baju kurung for my 2nd bride's maid outfit (5th Nov), perjuangan diteruskan di kawasan sekitar Bangi ... When I left home, ade these places in mind to go to accomplish the mission - My Jan, Seksyen 8 Bandar Baru Bangi (memang kedai haku sopping baju raye dah 2thn) ---> Wangsa Walk ---> Gulatis Metro Point, Kajang ---> Alamanda, Putrajaya ...

Tapi on the way, ter-de'tour pegi Warta ... Then baru pegi My Jan ... But as I window2 kat My Jan, ade 1pasang yg comel & suweet kaler light purple ... But it feels like, baju raye haku tapi kaler pepel ... Hadoi, so decided - tak mau !!!

Pastu ckp kat adik cherry, I don't think kat Wangsa Walk akan jumpe ape yg dicari ... Since kakak cherry taste tinggi (lempang) ... Seriously, sebab dah extremely searching for 2days in a row ... Dah dapat perasaan yg agak impossible nak carik something I wish for, the piece yg I adore kat Semua House semalam pun I rase custom made ... But it's green in colour ...

It's a simple kurung moden, chiffon ... Collar cheogsam if I'm not wrong, with a little bit embroidery ... & butang bungkus kat lengan, both hujung baju dgn hujung kain just simple straight seam ... Tade details pape ...

Yang sebenarnye, dah termimpi2 kan border lace yg manager Jakel yg hensem tu tunjuk smalam kan ... Hahah, tu yg xbole nak terima ape jua pilihan lain ... Ade je alasan, purple tak cukup light la ... Macam baju raye haku la ... Heheh ...

So dalam kebuntuan to maintain the budget, tibe2 teringat a piece of lace I bought in Tangkak ntah tahun biler ... Rm100 for 2m of lace & 2m of satin crepe if I'm not wrong ... Just the lace kaler pink, so I just need to find another light purple base ... & use the lace for patching ... Bijak2 ... Heh, pujian diri sendiri ...

Kite makan dulu ...

Appetizer ...

Mine ...


Adik Cherry's ...


 Dessert ...

 
Pelaku ...

After I gave up hunting for ready made baju kurung kat My Jan, trus pegi Gulatis in Metro Point, Kajang ... Mission - carik chiffon & satin impian ... Tak pandang kiri kanan dah, tengok harge mcm murah ... Rm29.50 /m for the satin crepe, rm24.50 for the chiffon ... Both lerang 60", so ambek 3.5m each ... Total rm189 ...

Mase turun escalator, terpikir jap ... Smalam abang manager sasa offer rm270 for normal satin ... Rm350 for satin silk ... Itu termasuk border lace, sebut harge rm125 for 0.5m ... So paling mahal pun, rm150 minus border lace for the chiffon + satin kan ??

I guess that's the power of sales strategy, sebab die display price rm85/m ... Offer for rm29.50, & rm35/m offered rm24.50 ... Kau rase dah murah, padahal bole tawar for cheaper kat Jakel ... Heh, pastu baru terkenang how beautiful the non-washable chiffon kat Jakel nyer flow ... Hahah, padan muke !!!

Lesson learnt - jgn terpedaye sgt dgn sales ... Normally harge die same jek, kurang lebih 2-3ringgit jek ...

Tape la, janji dapat my dreamt chiffon ... Border  lace tu, put on hold jek la ... Lengkali baru beli for next event, kalau ade rezeki lebih ...

So it's official - lining satin crepe in hot pink ... Base plain chiffon in light purple, both from Gulatis ... & lace patching from Tangkak ...


Now there's 2 options for the tailor, either Tum Tailor (Seksyen 9, Bandar Baru Bamgi) ... Or my auntie kat Tangkak ... Depends on my availability to send the material to Tangkak & quotation from makcik kat Tum Tailor ...

Tum Tailor - Last time I sent my kebaya, upah rm80 + rm120 for patching if I'm not mistaken ... Rm180 for baju kurung chiffon (with diamond studs), full lining ... Rm120 for 2piece kurung moden, lace on top & plain satin for bottom ...

I wish I still can get the price of rm120 for the patching, & rm180 for the tailoring cost itself ... So, total cost of rm300 ... Hopefully ... Haih, kan bagus kalau ade phone number makcik tu ... Bole sms jek tanye ... Tu la, hari tu die sms tak nak save her number ... Kan senang kalau ade personal contact ...

Ade hati jugak actually nak sms Rico mintak quotation, ;p ... Tapi tape la ... Tak cukup budget untuk itu kali ni, heheh ... But seriously, why not ?? Since the cheapest you can get for tailoring is around rm180 + rm180 for the patching ... Almost rm400, kan ?? Tu tak termasuk material tau darlings ...

If you go for designers, simple design cost around 1k ... Dorang buat beadings sumer siap, at least you puas hati kan ?? Dr aku hantar kat tailor femes kat Kajang tu, dah la mahal ... Hancus my sutera Terengganu, dorang potong ikut suke hati mak bapak die ...

Enough said, will be updating on the tailor I choose soon ... Then the final outcome later on, but everything will be published after the wedding's done ... :D ... Sabar yeaaa ...

Nite2 ~ >hugs<

No comments:

Search This Blog