Monday, October 17, 2011

When You Need To Ring A Friend

I just don't understand, or is it me yang memang cold-hearted ?? I mean, perlu ke nak say 'hi' kat fb everyweek ?? When you're actually miles away ?? There's a few acceptance la, in staying in contact with your friends ... Being a good friend didn't necessary mean you have to kiss S every now & then, there's a thing we called 'privacy' ...

I Only Contact A Friend When ...

1. When I Need Help

Tak kesah la, thru facebook ke ... Sms ke, when you need help on things ... That you know your friends can score at it ... Mcm kau pegi Penang, nak carik Queens Bay Mall ... Masuk akal ke kalau kau call aku yg kerja kat Kerteh ni ??

Lets say -

Nik: Eh, aku lepas raye ni kene station kat Kerteh ...
Haku: Gimme a call then ...

Itu pun, Nik never called ... & to me, tu bukan sombong kot ?? Tu name nye 'mind your own business' ... Unless, memang nak suruh tolong carik kan rumah ke ... Really need help on transport arrangement, or something important ...

2. Bile Kau Kawen


When my bestfriend mase kat skolah kawen, this is when I asked for her phone number ... Sebab - senang nak call time nak dtg nanti ... Tu pun, sebab die dah post her invitation card kat fb ... Pandai2 la save to phone book  xpayah gedik nak sms ke say hi dah tau org tu bz nak kawen ...

3. Bile Nak Beli Rumah

This is when I called my lawyer friend, tanye pasal nak beli rumah ... Tu pun sebab nak beli rumah second hand, kalau stakat nak beli brand new house ... Letak duit booking jek, pastu settle ... Xpayah nak gedik2 text him all day, when you all ready know he's bz with work & stuff ...

4. Bile Aku Dah Bosan Giler, & Realistically Orang yg di Contact Bole Ajak Lepak

Lets say, aku kat Kerteh ... Bosan giler, pastu aku pegi msg Adam yg MENETAP di Ampang ... Masuk akal ke x ?? Mcm kau dah tau kau kat jb kan, gedix nak msg konon2 caring tanye dah makan ke belum ... Xkluar ke mlm ni, lempang mau ??

Aku memang camni, sometimes kalau ade bf tu ... Aku bole meroyan jap kalau die tanye dah makan ke belom (dgn intonasi yg menyakitkan hati of course) ... Bukan la xbole tanye langsung, tapi tengah hari dah tanye - "you xpegi makan ke" ?? Malam tanye lagi, "kenape belom makan lagi" ??

Cube relate soalan tu dengan sedikit statement yg intelligent kan ...

Contoh:

En. Bf: What you cook for dinner sayang ??
Haku: Hari ni I malas, stress tadi buat report sampai malam ... I makan kat kedai jek ...

Paham ?? Bukan bile aku ckp aku kat office lagi buat report kau get b!+c#y - "Eh, kenape you xbalik lagi ?? Dah mlm ni, bahaye la" !!! Sebab - 1. Xde hubung kait dgn kau pun, walaupun kau bf haku ... Tapi aku drive sendiri kot balik rumah, kecoh lebey ape hal ?? 2. My work is my work, unless kau bagi aku 10k 1bln then I'll shut up & stay home like a good wife ...

Ok, terlebih sudah my rage ni ... Dah towards expectations from a bf, heh ... But get my point x ?? We're not 17 ... Or still in college, nak exchange text every night ... We're independent individual now, who have to go to work in the morning ... & have limited time on our own personal life ...

Unless you're mutually connected, like you're heaven sent best buddies ... Went out to the gym together, or bowling partners ... That's a different story ... Even I didn't text my bestfriend Anis on weekly basis, but we're still best friends ... I only called Suraya when I'm in KL, & we're just cool that way ...

It just letih, nak layan couple years ago old friends ... Yg kept bugging kat fb chat, pastu kalau bz sket ... Trus kene tembak, "Owh, kau skarang dah sombong" ... Tak ke aku meroyan jap di situ ?? Pastu keep saying, "nanti kalau I pegi KL I call" ... Ade kau call ?? HARAM ...

If you wanna talk about how things going, wait for reunion ... Then from reunion, you'll get yourself tagged ... Pastu sementare panas, korang comment2 la kat sane ... & after a few while, you'll go your own sweet way jugak ... Only for those who put extra effort, then you'll stay in contact sebab he's/she's being nice ...

Add ---> Stalk ---> Comment Bile Perlu

That's what fb for, bile kau sebok suruh org like gambar kau hari2 ... Lame2 org naik meluat la, masuk 3kali confirm aku hide hapdet kau ... If you need some help in winning contest ke ape, just drop some simple msg ... Bagitau straight forward ape kau nak, xpayah nak goreng2 tanye skarang kau keje kat mane ?? Dah kawen ke belom ?? Memang aku meroyan di situ ...

Whatever it is, life you life smartly ... In other words - stop making annoying things ... Till then, good night ~

No comments:

Search This Blog