Saturday, November 19, 2011

Baju Kurung Moden: Part III

Dlm schedule yg pack, I took the trouble to drive all the way to Tangkak for my next project - kurung moden, chiffon + lace patching ... Leave home agak lambat, almost 11am baru gerak ... I reached there at 12.30pm ... Xde ngade2 nak gi tgk2 kain ke, whatsoever ... Trus gi kat the tailor, normally I parked kat dlm bus stand Tangkak tu ... But since it's Friday, I manage to find a space right in front the shop ...

Pictures ...

 Promote myVi sket ...

 Close up ...

 Next to Watson, Tangkak ...

No. tepon t'pakse dirahsiakan, ;p ...

Heh, siap show off purse & level poyo diri sendiri yg main sudoku ... But I really wanna share with you guys about the cost, which is tersangat la murah & berbaloi2 ... Chiffon full lining, dgn lace patching all together rm160 ... Tu pun lace patching tu die just estimate, kalau lebih die pulang duit lebih balik ?? 

I was considering to send it kat Tum Tailor yg dekat dgn rumah ni jek sebenar nyer ...Tapi since t'sgt penat & overslept that day when I just arrived from kk ... Tak sempat la nak jumpe makcik tu before I went back to Kerteh ... Kebetulan I have to fetch the rabbits kat Merlimau, & buat2 ambil my brother kat poli Melaka ... So tade la membazir sgt my trip smalam ...

When she asked about budget lace patching tu, actually my budget is around rm120 ... But rm60 je die mintak ?? Memang la I don't mind pegi balik Tangkak, utk tempah baju ... Sebab I already estimate the cost kalau area Bangi ni, at least it will cost me nearly 3hundred ...

Tum Tailor
For sepasang kurung moden - rm80
Kurung moden with lining - rm160 (x2 the price, sebab lining kene gunting & jahit like another pair)
Lace patching - rm120 (this is the price mase I did a simple kebaya, she patched in a few flowers from the bottom piece)
Total estimated - rm280 at least

DzulldeClassique
For sepasang kurung moden - rm150 (with lining utk kain mermaid saje)
Kurung moden with lining - tak penah tanye, since I had bad history sending my sutera to them (refer this post)
Lace patching - rm180 (this is the price for simple sulam kat hujung lengan & kaki baju, so I figure lace patching pun will cost somewhere there)
Total estimated - rm480 simply, aite ??

Chia Lee Sekolah Jahitan
For sepasang kurung kurung moden - rm 50
Kurung moden with lining - rm100
Lace patching - rm60

For me, sgt b'baloi la ... Especially for chiffon or anything yg required lining & gedik nak lace patching ke beadings bagai ... Like my project this time, since it's not for wedding ke engagement ... Rase mcm membazir nak spend mahal2 for a pair of baju kurung moden ...

Plus, I'm really satisfied with the output ... Just sometimes, their finishing especially on the neck tak brape kemas ... Kalau normal baju kurung, all the time it turned out superb ... Out of 3 chengsam neck I requested, 2 turned up well (made of lace & thai silk) ... Just the one made of chiffon mcm xbrape kemas sgt ... 

I can't wait to share the output, jgn risau ... I requested to fetch them in 2weeks ... Hahah, ngade kan ... Nak lace patching bagai, but bagi 2weeks jek ... Till then, enjoy more pictures ...

 Myvi nak publicity gak ...

 Fuel up, tak yah kutuk nape myvi aku standard BM nak pakai ron97 ... Bapak aku bagi budget tuang minyak tu, kau hade ?? Scratch kat bumper blakang, kene langgar ngan student MFI kat roundabout exit Toll Bangi mase balik dr wedding pPop ...

& finally, the rabbits ... Kembar lain mak, lain bapak c Lilo ... Ni tgh kesedapan b'rehat2 kene air-cond all the way back ...

2 comments:

Alia said...

eiii murahnyeee. tp tangkak. huhuhu. i rela g tum tailor je. hee but mmg murahlahhhhhhhh.

Makesah RTW said...

I pun always pegi bile ade urusan kat area2 sana jek, like last time pun ... I pegi mase attend my cousin's wedding kat Jasin, dah dekat kan ...

Kalau stakat kene pegi semate2 nak tempah baju, memang tak larat la nak bayar toll dgn minyak ...

Search This Blog